Kasslergratäng med pizza smak!

 
Till 4 portioner!

500g kassler
Smör
½ finhackad gul lök
1 pressad vitlöksklyfta
3dl grädde
3dl creme fraiche
1msk chilisås
1tsk tomatpure
1tsk torkad oregano
2msk finhackad färsk basilika
Riven ost
 
Servera med ris eller pasta (jag körde med färsk pasta).
 

Gör så här:
Ställ ugnen på 225 grader.
Strimla kasslern och lägg i en ugnssäker form.
Hetta upp en kastrull med en klick smör och fräs snabbt den finhackade löken och pressad vitlöken.
Vänd ner creme fraiche, grädde, oregano, tomatpure, chilisås och den finhackade basilikan och låt koka upp.
Häll över den heta såsen över kasslern.
Toppa med valfri riven ost på och strö över lite oregano på toppen.
Ställ in i ugnen i ca 15-20 minuter. Tills gratängen fått fin färg.
 

Ett tips är att ni smakar av hela tiden om ni är nöjd med smakerna, jag hade tex 2 vitlöksklyftor och extra chilisås och jag hade tillomed i cayennepeppar och nästa gång ska jag ha med svartpeppar också. Istället för oregano så hade jag pizzakrydda. Så va inte rädd för att använda kryddor. Men hoppar över salt i denna maträtt, för kasslern är nog salt. 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Hanna Karlsson

Det låter gott. Jag gillar kassler.

Svar: Du får testa och göra den maträtten, för det var verkligen enkelt =)
Nina

2015-02-13 @ 16:13:56
URL: http://hannafialotta.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0