Kantarellpaj med camembert

Jag har fått en fråga om att att lägga ut receptet på kantarellpajen som vi gjorde i lördags. Så här kommer det!



För 4 personer.

Pajdeg:
1½ dl grahamsmjöl
2 dl vetemjöl
200 g smör
3 msk vatten

Fyllningen:
150 g kantareller
smör till stekning
175 g camembert eller brie
1 dl grädde
1 dl mjölk
2 ägg
salt, vitpeppar från kvarn

Gör så här:
1. Hacka samman mjöl och smör, tillsätt vattnet och arbeta snabbt samman till en deg. Tryck ut degen i en pajform. (Jag brukar alltid smöra pajformen innan, det gör ju inget att det är ännu lättare att få ut en pajbit från formen sen när allt är klart).

2. Förgrädda pajskalet i 200 grader i 8 min. Nagga botten på pajskalet först innan det åker in i ugnen.

3. Hacka och smörstek kantarellerna. Skär osten i cm-tjocka skivor. Fördela svamp och ost i pajskalet. Blanda grädde, mjölk och ägg i en bunke. Salta och peppra. Häll blandningen i pajskalet.

4. Grädda i 175 grader i ca 30 min eller tills pajen har fin färg och äggstanningen stannat.
Servera gärna med sallad till.

Kommentarer
Postat av: Gaby

MMMMMMMMMM.gott,gott.

2010-09-21 @ 19:13:15
Postat av: Nina

Den är jätte god Gaby, så du borde testa och göra den =) Ha det gott!

2010-09-21 @ 22:39:40
URL: http://chicnina.blogg.se/
Postat av: maria

åhhhh där har vi ju receptet!!=) tusen tack Nina för att du tog dig tid o lägga upp det!!=) måste testas!!! låter kanongott just med osten i också mmmm mums!! kram!!

2010-09-21 @ 22:40:04
URL: http://mialooove.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0